Friday, December 26, 2008

MENU SIHAT

MENU SIHAT
Apakan dia menu sihat
Menyediakan semua jenis zat makanan yang diperlukan oleh seseorang bagi meningkat dan mengekalkan kesihatan mengikut keperluan pemakanan individu tersebut.

Bagaimanakita menyediakan menu sihat
Rancang menu kita
Memasak makanan yang sihat
Ubahsuai resepi kita

Bagaimana kita merancang menu
Pelbagaikan jenis bahan makanan yang mengandungi karbohidrat, protein dan lemak.
Gunakan kombinasi masakan mengandungi protein haiwan (ikan, daging atau ayam-itik) dan protein tumbuhan (kekacang).
Gunakan kombinasi bahan makanan yang pelbagai warna seperti lobak merah (oren), bayam (hijau) dan labu manis (kuning).

Bagaimana kita memasak dengan sihat
Gunakan daging tanpa lemak. Buang lemak yang melekat pada daging dan ayam.
Gunakan kuali tidak melekat atau ketuhar gelombang mikro.
Rebus, kukus atau bakar makanan, dan kurangkan menggoreng.
Tambah sedikit sahaja garam dalam masakan. Kurangkan penggunaan bahan-bahan perencah yang bergaram seperti sos tomato, kicap dan sos tiram.
Elakkan menggoreng semula sebarang makanan.
Gunakan tisu tebal untuk menyerap lebihan minyak/lemak selepas digoreng.
Buang lebihan minyak dalam masakan berkuah seperti sup dan kari.
Lebihkan sayur-sayuran dalam masakan

Bagaimana kita mengubah suai resepi
Minimumkan penggunaan minyak dalam masakan
Gantikan santan kelapa dengan susu rendah lemak atau santan cair
Gunakan bahan-bahan perencah semulajadi seperti bawang merah, daun saderi, kayu manis dan daun limau purut untuk menambahkan perisa makanan.
Jangan tambahkan gula dalam jus buah-buahan.

No comments: