Friday, May 8, 2009

Ummi


Entah kenapa pagi ni hati sya tiba-tiba sayu jer bila dengar Aznil kat Radio Era. Topik pagi ni semperna hari ibu. Sya teringat pada ummi sya. Jadi posting kali ini sya tujukan khas buat ummi yang paling sya sayangi, Pn Zaleha...

Ummi...
Pagi ni Yong rasa sayu sangat. Yong sendiri tak tahu kenapa ummi. Mungkin kah kerana Hari Ibu yang bakal disambut ahad ni...mungkin yer..
Namun sebenarnya Yong Rindu sangat pada Ummi...
Yong rindu nak makan masakan Ummi
Yong rindu nak tidur dengan Ummi
Yong rindu semua yang Yong lalui dulu dari kecik hingga dewasa

Ummi..
Banyak dugaan yang kita tempuh yer selama ni
Dengan hinaan orang pada Ummi
Dengan orang dengki pada Ummi
Dan juga perbuatan ipar-duai pada Ummi
Hanya kerana ketegasan Ummi dibenci oleh ipar-duai
Namun Ummi tetap sabar dan tabah

Ummi..
Yong tahu Ummi susah nak besarkan kami
Masih ingat lagi kan, semasa kita pindah ke Klang dari JB
Masa tu kita benar-benar berada dibawah
Dengan segala hutang..duit tak cukup
Ummi meminjam dari orang..orang hina ummi kerana tak dapat bayar pada waktu yg ummi janjikan
Namun ummi tetap juga selesai kan hutang itu walaupun lambat
Yong tahu Ummi bangun tiap-tiap hari pukul 4am untuk buat nasi lemak
Nasi lemak itu untuk Ummi tumpang jual di kedai india di Andalas
Aid pula pagi-pagi kayuh basikal lebih kurang 3 km ke Andalas untuk hantar nasi lemak sebelum ke sekolah tiap-tiap pagi..
Duit nasi lemak sebanyak RM200 itulah Ummi kirim pada Yong tiap-tiap bulan sebagai belanja Yong masa belajar di Ipoh ..
Memang tak cukup Ummi..hingga tiap-tiap bulan hampir 2 minggu Yong akan ikat perut..
Yong tak ada duit untuk makan..
Yong masih ingat lagi bila kawan-kawan Yong beli makanan kat kedai, Yong kirim kat kawan-kawan beli nasi kosong letak kuah saja, kena RM1.00..
Kerana yong kena jimat sehingga ummi kirim duit bulan depannya..
Bila kawan2 yong makan, yong akan masuk bilik air basuh baju sambil menangis..
Bila kawan2 dah habis makan, baru Yong keluar bilik air & makan nasi kosong
Sebab yong segan.
Itu pun sehari sekali jer Yong makan Ummi
Yong tak nak minta duit, kerana yong tahu Ummi pun tak ada duit

Ummi
Masih ingat lagi kan masa Yong mula-mula kahwin
Sham kena berhenti kerja sebab company tutup
Yong mengandung, hingga hampir melahirkan pun satu barang yong tak dapat adakan
Ummi tolong siapkan sarung tilam, sarung bantal, belikan tilan untuk anak yong
Salwa tolong belikan baju, diaper untuk anak yong
Yong benar-benar terharu
Sebab dikala susah, hanya Ummi dan adik-beradik yong sahaja yang menghulurkan bantuan..
Dari pihak sana..ermmm...tak usah lah nak kenang, buat menambahkan lagi sakit hati
Kesian yong lihat Sham pada waktu itu..sudahlah tiada kerja, tak dapat sediakan peralatan anak, keluarga tak membantu..
Namun Allah tu Maha kaya, seminggu nak melahirkan, Sham dapat duit insuran kerana kemalangan 3 tahun sebelum kamu kahwin..rezeki anak yer Ummi


Ummi
Bila Bizz Ummi berjaya ada pula yang dengki
Ummi dibuat orang, hingga hampir lumpur sebelah badan ummi kerana ilmu hitam yang orang kenakan pada ummi
Namun ummi tetap tabah
Ummi redha dengan semua ini kan
Hingga lingkup Bizz ummi..
Habis semua kena lelong
Habis semua barang kemas Ummi gadai
Namun Ummi tetap tabah

Yong benar-benar sanjungi Ummi
Yong tak sekuat Ummi
Yong tak setabah Ummi
Yong tak tahu bagaimana hidup Yong tanpa Ummi

Ummi
banyak nasihat yang Ummi beri pada yong
Disaat yong hadapi masalah rumahtangga..ummi lah tempat yong mengadu
Walaupun ada kala nya kita tak sependapat..namun Yong tetap hargai & sanjungi Ummi

Ummi
Yong tahu tiada nilai segala pengorbanan yang telah ummi berikan pada kami
Tiada apa yang dapat membalas segala susah payah ummi
Maaf Ummi Yong tak dapat bagi emas berlian, wang berjuta, kekayaan pada Ummi
Namun Yong Janji, selagi Hayat dikandung Badan, Yong akan cuba sedaya upaya untuk membahagiakan Ummi..

TERIMA KASIH UMMI..
Kerana Melahirkan Yong
Kerana Membesarkan Yong
Kerana Memberi Pelajaran Pada Yong
Kerana Mendidik Yong hingga Yong Jadi seperti sekarang
Kerana Bersusah Payah Mencari wang Untuk menyekolahkan Yong
Kerana Bersusah Payah menguruskan majlis perkahwinan Yong dengan keadaan kita yang susah waktu itu
Kerana bersusah payah menjaga Yong selama berpantang melahirkan 4 orang anak
Kerana bersusah payah masa yong selalu sakit pinggang dari kecik hingga kini
Untuk segala-gala nya Ummi

Dah tiada kata-kata lagi yang dapat mengambarkan betapa besar pengorbanan, kasih sayang yang Ummi berikan pada kami



8 comments:

Anie said...

Dear Sya....Skg ni anie tgh menangis (really!!) membayangkan keadaan sya masa tuh...really2 touched beb! I'm really feel it....really sad..benar2 diduga yek..dari kecik sampai dah kawin tuh...memang ummi sya...sangat2 sacrifice a lot! salute sangat kat ummi sya...Dun say my mom tak hebat..tapi cara nye lain2...but I still rasa ummi sya..antara ibu yg paling hebat di dunia...hebat menempuh segala cubaan n dugaan Tuhan...dan dia amat beruntung punya anak sprt Sya aka YONG! u go girl...
p/s: until now I'm crying bebeh...wallawweiiiii...emo sungguh haku neh...uwaaaaaaaa...
daaa sya...

uMMisYa said...

Thanks anie...sya menangis lagi baca komen anie,..terima kasih kerana sudi baca luahan hati sya & memahami..tak mampu sya tahan air mata ni..memang banyak dugaan yg ummi sya tempoh..banyak juga pengorbanan yang ummi sya buat. Ummi sya ni dulu tidak dibela oleh mak dia..jadi sya selalu juga tgk layanan yg tak sama rata ummi sya terima dari mak dia.namun ummi sya tetap sayang mak dia.sya benar2 sanjung ummi sya.

MyDreamWeight said...

sya..mmg besar pengorbanan seorang ibu kan...Ummi sya mmg dah byk berkorban demi kasih dan syg pada anak2..dan syukur alhamdulillah sya menghargainya..
kaseh rasa kaseh pun belum tentu dapat menandingi pengorbanan ibu kaseh.. apa2pun kaseh doakan kebahagian sya sekeluarga...

uMMisYa said...

Terima kasih Kaseh..Sedih sya baca kisah Mama kaseh. Begitu besar dugaan yang Mama kaseh hadapi.

Topsy-Turvy Mum said...

sebak baca coretan sya pasal Ummi Sya..

Happy Mother's Day Sya!

uMMisYa said...

Thanks Rox...
Selamat Hari Ibu Buat Rox Juga..Dan Tak Lupa Biras mu Lynnda..

sHeRrYzZ iN WonDerLanD..... said...

speechless...
just wanna say dat i luv my family so damn much!!
xmo laa comment cedeyh2 kt sini even still nanges read dis blog..
yeayh!!ummie mmg kuat!!i noe!!
hopes we can b just like ummie!!
her strong,,her courage,,her everything!!
btw..yun still tdo ngan umi smpai skrg!!siap peluk2 lg tau,,garu kan blkg b4 n time kjut bgn..
cium ummie everyday then ummie cium yun blk..!
still mkn ummie masak..siap suapkan yun lg..!hehehe..
jgn jeles!!!:D:D

uMMisYa said...

Yun, selagi kamu masih bersama ummi hargai lah setiap detik itu. Sungguh bila kita dah berumahtangga banyak yang akan kita rindui. Kita sebagai anak2 ummi memang bangga dapat mak seperti Ummi. Tanpa Ummi akak tak rasa kita semua akan jadi seperti sekarang. Ummi mengajar kita erti kasih sayang..kita menjadi rapat kerana didikan ummi. Hargai lah Setiap Detik Yang kita ada bersama UMMI